Roddan Hallonnos vidare öden & äventyr

I morse klev husse upp klockan 5 för att ta tåget till jobbet i Örebro. Rod klev också upp klockan 5, men insåg snabbt att husses plats i sängen  var både varm och ledig. Pax för den, sa Rod. Klockan 6 vaknade jag av klockan med Rod i mina armar och vi gick upp och ut för en rejäl rastning innan Rods första ensamhetsträning tog vid på riktigt. Vi var nästan alldeles ensamma ute i Kalmar vid den här tiden och tog vägen genom Stadsparken.

Hundar ska hållas kopplade
Rod följer påbudsskylten, väluppfostrad och artig som han är.



Det är inte alla hundar som får ta morgonpromenader i så historisk miljö som Rod. Vi har hittat en bra plats för  lösspringande och inkallningsträning, på baksidan/framsidan (hur man nu vill ha det) av Kalmar slott.

Rod på slottet
Här kan man springa fritt!



Det märks att Rod börjar bli varm i kläderna. Han vågade springa framför mig på morgonrastningen och försvann till och med utom synhåll en liten stund, dock kom han tillbaka innan jag hann gömma mig. Han fick också ett "Ridgeback-ryck" och for runt som ett jehu när jag inte tyckte att han skulle äta svampen som växer på gräset vid slottet. Nu är det dags att börja sätta gränser och ställa krav på riktigt! Kontaktträningen ger resultat och nu har han fattat grejen med ögonkontakt innan han slänger sig över maten (han hetsäter, vilket vi också måste jobba med) och ögonkontakt även innan han hoppar ur bilen.

Morgondopp
På väg ner i Slottsfjärden för ett morgondopp.



Morgondopp med slurk
Man kan dricka samtidigt som man badar! Praktiskt va?



Rod i skottgluggen
Rod poserar. (Han hoppade faktiskt upp självmant!)



På vägen hem mötte vi en konstig gubbe som frågade vilken ras Rod var av. Han var också vänlig nog att upplysa oss om att Rod såg fullkomligt livsfarlig ut. (Vardå någonstans?, tänkte jag. ) Att Rod tyckte att gubben var värd ett par dova skall höll jag nästan med om...

Slumrar
Såhär trött blir man när man haft roligt.



I skrivande stund är jag hemma och Rod har klarat 4 timmar ensam alldeles galant! Det fanns spår i soffan av att en viss hund legat där, men det är inget som Rod känns vid... Kuddarna på golvet som Rod föst ner när han bäddat har ingenting alls med honom att göra. Nu ligger ögontjänaren under soffbordet och slumrar...


Kommentarer
Postat av: Karin T

Grattis till en härlig hund! Hälsa Rod och gratulera till en härlig matte resp. husse också.
"Roddan Ridgebäck" kommer nog att leva ett riktigt bra hundliv framöver tror jag.

Vilka snygga bilder ni tar också!

Ha det, o lycka till!

2006-09-14 @ 19:55:36
Postat av: Naja

vad ni verkar lyckliga tillsammans! och gud vad snygg han är! nästan så man blir lite roddis-sugen. :)

2006-09-14 @ 20:17:39
Postat av: Patricia & syrran Moa

Hej! Vad fin han är! Jag bor ¨ihop¨ med Rod's syster :) , vi är jätteglada över att kunna följa en brorsa till på nätet. Det var över 1 år sedan vi såg Rod och vilken skönhet han är. Ett stort lycka till hit kommer vi flera ggr :) !


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback