I trattkantarells-spårskogen...

När vi ändå låg i med lydnadsträningen så tänkte jag att vi lika gärna kunde spåra den här veckan också. När Roddans "faster och farmor" föreslog promenad så fifflade vi snabbt ihop en utflykt till skogen. Faster Fanny hann till och med sno ihop äppelmuffins med kardemumma.

image542
Klarblå himmel och sol! Fikapaus i skogen...

Själva spåret gick finfint... Trots ringrostigheten fattade Roddan galoppen och hittade sitt spårslut med Nasse. Jag la ett kort rakt spår i gles skog så det var snabbt över och Roddan var helnöjd.

Men!

Spåret hamnade liksom lite i skymundan som utflyktens händelse när vi plötsligt snubblade över alla miljoner trattkantareller som behagade växa just där Roddans farmor satte ned ändalykten för att göra sig av med utflyktsdrycken. När vi väl hade sett ett gäng och sedan blickade ut över terrängen växte det myriader med svamp!!! Och hem kom vi med två ICA-kassar och en utmattad Roddan som varit ute i skogen i närapå fyra timmar.

image543
Skogens guld...
image544
Halvvägs i plockandet...

Roddan tyckte att vi var helmysko som kröp omkring på marken och ojade oss över mängden svamp, men han hjälpte till bäst han kunde. Så nu ska här förvällas, torkas, frysas in så vi kan äta svampmackor, trattkantarellsoppa och annat gott när höstvindarna viner om knuten.


Kommentarer
Postat av: Ems

men åhh, det där ser ju aldeles fantastiskt ut och det lär smaka gott i höstrusket!! Synd att man aldrig ska avslöja sina svampställen, annars hade jag varit svamptipsspekulant! Jag får nog fara ner till pappsen med storstövlarna och se om
jag hittar den där bruna skatten!

2007-09-15 @ 19:38:07
Postat av: Anna och Nisse

Vad härligt med en massa kantareller! Även om de gula är strået vassare tycker jag. Trattkantarellsoppa går dock alltid ner utan besvär! Ha det gott i fortsättningen och vi längtar efter att få se Roddan rulla runt!
Kram
Anna

Postat av: Ida

Nu har jag kollat in snygga hunden. Han ser ut att må gott hos er. Ska bli roligt att titta in här då och då och se vad ni hittar på. Kul att du hittade min blogg på nogg. Kram kram.

2007-09-17 @ 23:15:06
URL: http://www.nogg.se/idasmurf
Postat av: Patricia

Hej Ulrika, det var inte meningen att skicka vidare det til dig, vet inte vad som hände?!?!
Kram från oss..

2007-09-17 @ 23:42:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback