Spårhunden

Roddan och matte har börjat kurs igen. Vi går en sök- och spårkurs på ReKo-hundutveckling. Det är Roddan och tre hundar till som tränar sök och spår i skogarna runt Kalmar. Det är så skönt att träna i liten grupp och på ett individanpassat sätt. Det är vår gamla kollega cockern Bamse, en storpudel vid namn Kajsa och en samojedtik vid namn Lala som är med. Första kurstillfället avslutades med en lösspringande promenad med alla hundar + instruktörens två labbetikar. Helt fascinerande att se sex hundar i varierande storlek (cocker-RR), åldrar (1-10 år) och av båda könen att totalt i harmoni rejsa loss över stock och sten.

Sök är Roddans favorit alla gånger. Spår är han inte riktigt övertygad om förträffligheten med. Han är ganska okoncentrerad och gör det mest för att han måste. Han är bra på spårupptag och sätter alltid slutet, men däremellan kan det hända andra grejer. Jag vet inte om det är osäkerhet eller om han inte riktigt är med på noterna...

Vi har funderat hit och dit instruktören och jag, men kom ändå fram till att vi börjar viltspåra för att kunna höja hans motivation. Jag struntar i om personspår då sedan kommer vara ointressant, eftersom han uppenbarligen inte verkar ens tycka att det är särskilt kul i nuläget. Jag ser inte samma arbetsglädje som vid ex. sök. Att Roddan ska ha kul är det enda jag har för ögonen. Då får han hellre bli bättre på att söka, och viltspåra då.

image795

Eftersom det har varit si och så med motivationen fick vi i läxa att personspåra emellan kurstillfällena. Sagt och gjort på lördagförmiddagen fick Roddan spåra med matte på Oletveten. Det var väl inte det bästa spårjobbet Roddan gjort, så i morgon blir det viltspår i Fröstorp. Det ser vi fram emot!

Kommentarer
Postat av: Tessan

Vad duktiga ni är! Visst är det roligt att gå kurs!?
Kenzo och Gucci ska snart gå viltspårskurs och göra anlagsprov, himla spännande.Ha det så bra!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback